Als we een goede termijnplanning willen maken, dan moeten we ons eerst een paar belangrijke dingen afvragen en het antwoord vinden.
Eén van de belangrijkste dingen is wat absoluut niet kan!!
Wat wél kan, is:
· niet alles verkopen aan iedereen
of
· verkopen aan iedereen maar niet alles.
Dat betekent het volgende. Als u in het lage segment zit, kunt u dat verkopen aan iedereen. Maar als u ook aan het midden- en hoge segment wilt verkopen, dan lukt dat niet meer. De verschillende groepen klanten voelen zich niet thuis in zo’n winkel. Neem als voorbeeld Action of Xenos tegenover de Bijenkorf.
Het antwoord op de volgende vragen is cruciaal:
1. Wie is mijn klantgroep
2. Wie wil ik als klantgroep
3. Ben ik de juiste persoon voor die klantengroep
4. Heb ik de juiste uitstraling
5. Heeft mijn winkel de juiste uitstraling
6. Is mijn verlichting en interieur voor deze klantengroep in orde
7. Kan ik de mensen die ik als klant wil, ook bedienen
8. Welke prijsstelling hoort hierbij
9. Is mijn assortiment hierop aangepast
10. Welke reclame maak ik
11. Maak ik gebruik van de moderne media
12. Wat is mijn reclamebudget
13. Zit ik op een A of B locatie
14. Is de locatie ook aantrekkelijk voor mijn doelgroep
15. Wat is mijn omzet
16. Wat wil ik omzetten
17. Wat bereken ik per uur
18. Wat zou ik moeten berekenen
19. Zijn mijn klanten bereid dat te betalen
20. Hoe hoog zijn mijn lasten
21. Wat geef ik aan vaste lasten uit
22. Hoe zou ik mijn omzet willen genereren
Inlijstingen, kunst, prenten uit de omgeving, wissellijsten, schilderij-verlichting, rails, beelden, glaskunst, kunstuitleen. Ik kan van alles verkopen, maar let op!!!!!! Het kan niet alles zijn.
In de volgende stap gaan we een middellange termijnplanning opzetten voor 5 jaar.
Denk over bovenstaande vragen goed na, alleen dan kunt u een goede termijn planning maken.
Recente reacties